Geen categorie

Keuzevakken

Op de Hogeschool Rotterdam volg je naast je normale studievakken ook keuzevakken. Dit kan van alles zijn en ze worden gegeven op alle locaties van de Hogeschool. Je kan kiezen voor vakken die goed bij je studie passen, denk aan evolutietheorie, chemie & criminaliteit en tumorbiologie. Ook kun je voor juist iets heel anders kiezen, bijvoorbeeld survivallen, Chinees en zwemmen met autistische kinderen. Daarnaast kan je ook nog vakken kiezen om bepaalde vaardigheden te verbeteren, zoals beter leren presenteren en omgaan met uitstelgedrag. Je bent helemaal vrij om te kiezen wat je wil.

Onze eigen ervaring met keuzevakken:

Tumorbiologie (Charlotte)
Als een van mijn keuzevakken heb ik tumorbiologie gekozen, dit gaat over de oorzaken en gevolgen van een tumor. Hoe deze behandeld wordt en hoe je ze kan voorkomen. Dit keuzevak vond ik zeer boeiend en ik was ook vrij enthousiast (wat ik niet heel snel ben als het om leren gaat) om dit keuzevak te volgen. Het keuzevak was voor mij vrij makkelijk omdat je veel van wat er behandeld werd als BML student al weet. Hierdoor is het wel een mooie aansluiting op je eigen kennis. Je leert ook wel degelijk nieuwe dingen die erg interessant zijn. Ook heb ik in de lessen iets aan de kennis gehad die ik bij dit keuzevak heb opgedaan. Je weet in de lessen zelf meer aangezien ze aansluiten op de theorie van het keuzevak.

Wat ik wel wat jammer vond is dat de theorie niet heel diep op het onderwerp ingaat en een beetje oppervlakkig blijft, wat voor een keuzevak heel normaal is. Er is geen beginners niveau, dus hoef je niet perse al iets te weten over cellen en tumoren, maar het maakt het keuzevak wel makkelijker als je al een beetje kennis hebt over cellen.

Survivallen (Kes & Anna)
Vorig jaar in OP3 hebben Kes en ik samen survivallen gekozen als keuzevak. Achteraf gezien was dit een heel leuk keuzevak, maar op het moment zelf was het wel een (kleine) ramp.

Het keuzevak bestaat uit twee verplichte aanwezigheidsmomenten; een voorlichtingsavond en het survival weekend.

De voorlichtingsavond
Op de voorlichtingsavond werden de zo’n 100 studenten verdeeld in 4 groepen, met deze groep gingen we het hele weekend opdrachten doen. We gingen als groep bij elkaar zitten en bespreken wie wat meenam. Wie heeft er een tent? Wat voor avondeten doen we? Nemen we een gasbrander mee? Oh en alles wat je mee wil nemen moet je zelf sjouwen.
Kes en ik deelden uiteindelijk met nog iemand een tent en hadden een matje, slaapzak, droge kleding en pastasalade bij ons.

Het survival weekend
Op een zaterdagochtend in maart stonden Kes, ik en nog zo’n 100 andere studenten met een tas van 15 kilo ergens in Zuid-Holland. Na wat uitleg begonnen we met ons avontuur naar de plek waar we onze tenten zouden opzetten. Het was ongeveer 10 km lopen met onderweg opdrachten en spellen waarmee je punten kon verdienen voor een eindspel. Na ongeveer een half uurtje lopen begon ik mijn tas al aardig zat te worden, maar gelukkig deden we al vrij snel het eerste spel en kon die zware rugzak even af. Daarna begon het helaas te regenen, kregen we het gevoel dat we steeds verder moesten lopen, werd het kouder en de rugzak leek alsmaar zwaarder te worden. Gelukkig deden we af en toe wel leuke opdrachten tussendoor voor de afwisseling. Na de laatste opdracht ging het een beetje bergafwaarts, omdat we toen om half 8 in het donker met tegenwind in de regen zaten te roeien in een wankel bootje en vervolgens doorweekt onze tent moesten opzetten. Omdat we de tent in de regen hadden opgezet, was de binnenkant helemaal nat, net als mijn matje en mijn slaapzak. Maar ja de tent was wel eindelijk opgezet, we konden lekker kletsen, lachen en knus in de tent zitten. Ook was er nog een kampvuur waar iedereen verzamelde en waar het lekker warm was. Nog wel 1 tip: doe je spullen eerst in een vuilniszak en daarna pas in je rugzak, want anders is je reserve droge kleding niet zo droog meer.

De volgende dag, na een gezellig maar koude en bijna slapeloze nacht, zag er bijna hetzelfde uit als de eerste dag. Het was weer veel lopen (nog eens 10 km!) en opdrachten doen, maar gelukkig bleef het wel droog. Na een afsluitend eindspel werden we opgehaald door mijn vader, was het weekend voorbij en de studiepuntjes weer binnen.

Terugkijkend op het keuzevak ben ik erg blij dat ik het gedaan heb. Ondanks dat het op het moment zelf allemaal niet erg mee zat, heb ik het erg leuk gehad. Iedereen was super gezellig, de opdrachten tussendoor waren leuk, je bouwt een betere band op met vrienden, het was fijn om lekker buiten bezig te zijn en na 1 weekend heb je je studiepunten binnen (ipv van 8 weken lang naar een les te gaan). Het enige wat echt tegenzat was het weer, als je eenmaal doorweekt en koud bent heb je het wel een beetje gehad. Het is wel zeker aan te raden om dit keuzevak te gaan doen, alleen als je de keuze hebt zal ik het in OP4 doen, omdat je dan een grotere kans hebt op goed weer en dan zijn er niet echt meer minpunten aan dit keuzevak.

IMG_9984

Nog wat algemene informatie over keuzevakken

Van tevoren kan je zien wat je moet doen voor een keuzevak en waar en wanneer deze gegeven wordt. Meestal wordt een keuzevak afgesloten met een toets of presentatie en is er een aanwezigheidsplicht. Het keuzevak duurt 8 weken (één periode). De meeste keuzevakken worden of dinsdagavond of donderdagochtend gegeven en op verschillende locaties van de Hogeschool Rotterdam. Het zou dus zo maar kunnen dat je als je na je keuzevak nog les hebt je een half uur moet reizen.

Voor elk keuzevak krijg je twee studiepunten en je moet er twee volgen per jaar. Om de studiepunten te krijgen moet je minstens een 5,5 halen, aan de voorwaardelijke opdrachten voldoen en mag je maar een les gemist hebben.

Alle studenten aan de Hogeschool Rotterdam volgen in hun eerste twee jaar keuzevakken. Het zou dus zo maar kunnen dat je met een vriend of vriendin van een andere opleiding bij Spaans zit!

Schermafbeelding 2017-11-20 om 14.24.02
Hierboven zie je nog meer voorbeelden van keuzevakken die je kan kiezen. Erbij staat hoe het vak heet, in welke periode je het kan volgen en hoeveel studiepunten je ervoor krijgt.

Groetjes,
Anna

Plaats een reactie